ropo efekt - online marketing

ROPO efekt v marketingu

Čo znamená ROPO efekt?

Skratka odvodená od anglického spojenia Research Online, Purchase Offline označuje veľmi podceňovaný efekt online marketingu na predaj v tradičnej "kamennej" predajnej sieti. Aj keď ste možno nepoznali tento výraz, sami ste už "ROPO" pravdepodobe spravili. Pred tým, ako ste si niečo kúpili v obchode, ste si napríklad pozreli webstránku spoločnosti, na internete ste si "vygooglili" adresu a otváracie hodiny predajne a viac informácii o produkte, pozreli nejaký porovnávací portál, prečítali recenziu, alebo skúsenosti iných zákazníkov na sociálnych sieťach, či blogoch.

Dnes máme vďaka internetu neobmedzený prístup k informáciám. Do obchodu často vchádzame s tým, že presne vieme, aké má náš vysnívaný telefón funkcie, koľko stojí podobná posteľ na stránke konkurencie, alebo ako sa líši reálna spotreba automobilu od tej, ktorú uvádza výrobca / predavač atď.

Ako merať ROPO ?

Reklama na internete ma množstvo výhod a jej primárnym cieľom je zvyčajne zvýšiť predaj. Ako ale zmerať úspešnosť online kampane, ak si návštevník stránky nezakúpi produkt priamo cez internet? Ako zmerať vplyv online komunikácie na "offline" predaj? Každý produkt sa nedá predávať jednoducho cez e-shop. Problematické môžu byť služby a veľmi komplexné produkty, ktoré nenakupujeme spontánne. Aby ste vedeli správne vyčísliť návratnosť investície do online reklamy, je dobré všetky aktivity merať. Existuje niekoľko spôsobov, ako sa môžete pokúsiť zmerať prínos vašej digitálnej komunikácie na celkový biznis.

  1. Dotazník - na prvý pohľad najjednoduchšia metóda, je spýtať sa zákazníka, odkiaľ sa o ponuke dozvedel, alebo prečo spravil nákup. Samozrejme akonáhle nie ste živnostník, pochopíte, že je takmer nemožné dohliadnuť na dopytovanie všetkých zákazníkov vo všetkých prevádzkach.
  2. Kupón - veľmi obľúbený spôsob ako zistiť, či sa zákazník dozvedel o ponuke z internetu je ponúka špeciálnej zľavy, alebo darčeka formou kupónu. Samozrejme aj tu môže prísť ku skresleniu a motivácii ísť na web len kvôli zľave...
  3. Formulár - jednou z najosvedčenejších metód je kontaktný formulár na webe, ktorý zbiera tzv. LEADy. Cenové ponuky, alebo bližšie informácie o produkte poskytujete zákazníkovi práve na základe formulára a tým pádom ich viete presne odlíšiť. Jednoduchšou alternatívou je použitie špeciálneho telefónu, alebo emailu len na webe, ktoré nepoužívate v offline komunikácii. Všetky dopyty na tieto jedinečné kontaktné údaje tak môžete vyhodnotiť ako "online predaj".
  4. Geograficky cielená online reklama - najmä vo väčších krajinách sa dá použiť aj geografický test, napríklad pri spustení nového produktu začne v jednom meste spoločnosť online komunikáciu po dobu niekoľkých týždňov a v ostatných nie, následne zmerá rozdiel a vplyv cielenej online komunikácie.

 

V štúdii CCB si môžete pozrieť, aký je ROPO efekt podľa jednotlivých produktových kategórií vo viacerých európskych krajinách. V susednom Česku majú napríklad najväčší pomer online prieskum / offline nákup segmenty mobilných telefónov, automobilov a dovoleniek. Najväčší pomer online nákupov má predaj leteniek.

Naša špecialitka, alebo ROPO po slovensky?

Na Slovensku je rozšírený aj opačný efekt ROPO - Research Offline, PurchaseOnline. Vzhľadom na agresívne ceny a nízke marže e-shopov sa často stretávame s tým, že ľudia si vyberú tovar v kamennej predajni, "ochytajú" a následne objednajú z toho internetového obchodu, kde je najlacnejší 😉

Aké máte skúsenosti s ROPO vy? Meráte vplyv online reklamy na predaj v kamenných obchodoch? Robíte si prieskum na internete pred nákupom v tradičných obchodoch?

Leave a reply

  • trance

  • techno

  • synth-pop

  • soundtrack

  • smooth-jazz

  • rock

  • rap

  • r-b

  • psychedelic

  • pop-rock

  • pop

  • new-age

  • musicians

  • metal

  • melodic-metal

  • lounge

  • jazz-funk

  • jazz

  • index.php

  • house

  • hip-hop

  • heavy-metal

  • hard-rock

  • get.php

  • electronic

  • dubstep

  • drumbass

  • downtempo

  • disco

  • country

  • clubdance

  • classical

  • chillout

  • chanson

  • breakbeat

  • blues

  • ambient

  • alternative-rock