SEO - optimalizácia pre vyhľadávače

SEO - optimalizácia stránky pre vyhľadávače

Ak chcete vedieť čo vôbec SEO je, prečo má zmysel stránku optimalizovať pre vyhľadávače a ako sa to robí, tak ste na správnej adrese.

Čo je SEO?

Jedna z najmystikovanejších častí digitálneho marketingu je určite SEO - search engine optimization, alebo po slovensky optimalizácia pre vyhľadávače. Ide o sadu rôznych aktivít na stránke (on-page) aj mimo nej (off-page), ktoré majú napovedať vyhľadávačom, ktorá stránka sa najviac hodí na určitý hľadaný výraz a taj pomôcť zvýšiť návštevnosť z vyhľadávania zo stránok ako google, bing, či yahoo. Vyhľadávače sú roboty, ktoré indexujú milióny stránok a využívajú rôzne algoritmy, aby pochopili, aký obsah je na stránke a ako je populárny a hodnotný pre návštevníka. Vyhľadávače sa snažia analyzovať množstvo faktorov, ktoré ovplyvňujú, či danú stránku ukážu na určitú frázu vo vyhľadávaní a na ktorej pozícii. Cieľom SEO stratégie je teda zjednodušene dostať určitú stránku na vybrané kľúčové slovo a frázy na čo najvyššiu pozíciu vo vyhľadávaní.

Prečo je SEO dôležité?

Doba sa zmenila a firmy, ktoré nie sú na internete pomaly ako by ani neexistovali. Užívatelia sú dnes často veľmi pohodlní a tak si nepotrebujú pamätať presný názov produktu, firmy, či obchodu. Ak niečo potrebujú nájsť, vždy sa to predsa dá "vygoogliť". A práve to, že niekto pri vyhľadávaní vidí odkaz na vašu stránku je výsledok SEO aktivít. Už roky sa v komunite online marketérov hovoril vtip, že najlepšie miesto kam sa schovať mŕtvolu je druhá strana vyhľadávaní v Google. Je to preto, že drvivej väčšine používateľov stačí 10 relevantných výsledkov na prvej strane a keby aj nie, radšej zmenia vyhľadávanú frázu - tzv. kľúčové slovo (keyword), ako by sa preklikávali na ďalšie výsledky.

SEM - Search engine marketing na rozdiel od viacerých foriem marketingu, netlačí niekomu náš produkt keď to nepotrebuje, ale snaží sa vyťažiť čo najviac práve vtedy, keď prejavuje záujem zákazník. Ak niekto hľadá "pizzeria Liptovsky Mikulas" a vaša reštaurácia sa objaví na prvých miestach, máte veľmi veľkú šancu, že hladný zákazník zavíta práve k vám bez toho, aby ste mu posielali leták, alebo dávali špeciálnu zľavu. Ak si kúpime reklamu zacielenú na určité frázy vo vyhľadávaní tohto zákazníka môžeme získať na našu stránku za určitú cenu kliknutia (PPC), no ak máme stránku správne optimalizovanú pre vyhľadávače (robíme dobre SEO), môže na našu stránku prekliknúť zadarmo.

11 tipov ako zlepšiť pozíciu vo vyhľadávačoch

SEO faktory

1 | Stránku optimalizujte primárne pre návštevníka

Všetko treba robiť s mierou, pretože ak budú často opakované kľúčové slová v základných tvaroch robiť z vašich textov prejav Tarzana, ak reklama prehluší polovicu obsahu stránky tak vaša "SEO stratégia" bude mať kontraproduktívny výsledok. Vyhľadávače veľmi silno hodnotia aj pohľad návštevníka a jeho zážitok (UX - user experience). Nie je ťažké zistiť, že vaši návštevníci na stránke netrávia veľa času, ihneď odchádzajú bez toho aby na niečo klikli (bounce-rate) alebo umelo obsah spamujete kľúčovými slovami, či spätnými odkazmi.

 

2 | Vyberte si správnu doménu a URL odkazy

Aj keď dôležitosť samotného umiestnenia v kľúčového slova v názve domény klesla, dobrá domena môže zvýšiť dôveryhodnosť a relevantnosť stránky. Ak je vaša cieľová skupina na Slovensku, pokojne si vyberte .sk doménu radšej ako .com či inú variantu. Ak sa voláte Peter Kováč a máte železiarstvo v Nitre, určite bude vhodnejšie mať doménu www.zeleziarstvo.sk alebo www.zeleziarstvo-nitra.sk ako  www.peterkovac.eu

Ak už máte doménu, je veľmi dôležité aj to, ako tvoríte odkazy na jednotlivé kategórie a podstránky, pretože či už návštevník, alebo vyhľadávač určite preferuje viac www.mojastranka.sk/kategoria/nazov-produktu ako ked vidi  www.mojastranka.sk/id=3154&saaga#sa?345 

 

3 | Nastavte si správne META parametre

Od definovanie dobrého názvu stránky,  cez vhodné názvy kategórií a alternatívnych popisov obrázkov, nadpisy H1-H6, až po definovanie kľúčových slov pre jednotlivé podstránky, META parametrami pomáhate vyhľadávačom rozlúštiť o čom je vaša stránka a čo je jej primárnym cieľom. Kľúčové slová by mali byť také výrazy, aké vaši návštevníci najčastejšie používajú pri vyhľadávaní. Nadpis (title) a popis stránky (meta description) hrajú kľúčovú úlohu najmä v tom, ako bude odkaz na vašu stránku pútavý vo výsledkoch vyhľadávania a tým ovplyvňuje mieru prekliku (koľko ľudí, ktorí videli odkaz na vašu stránku naň aj klikne).

 

4 | Prispôsobte stránku pre mobily

Väčšina nových stránok používa tzv. responzívny dizajn, čo znamená, že obsah stránky sa prispôsobuje podľa toho, na akom zariadení a v akom rozlíšení si stránku prehliadate. V dnešnej dobe uverejniť stránku, ktorá nie je optimalizovaná pre mobily a tablety je samovražda. Ľudia sú na mobiloch ešte netrpezlivejší na pomalé načítavanie stránky, preto dbajte na to aby bola stránka rýchla, obrázky optimalizované a

 

5 | Tvorte kvalitný a originálny obsah

Aj keď to môže byť klišé, nič nie je tak dôležité, ako samotný obsah na vašej stránke. Ak nebudú texty, obrázky, videá a celkový obsah kvalitný a zaujímavý pre návštevníkov, dlhodobo pozície vo vyhľadávaní nezvýšite, respektíve neudržíte. Ideálne je mať aj rozsiahlejší obsah (články nad 1000 slov). Uverejňovanie tlačových správ a PR článkov, ktoré sa objavia na 10 ďalších článkach neohúrite ani návštevníka, ani vyhľadávače. Pre väčšinu firiem je najlepším riešením vlastný blog. Ak viete použiť vlastné fotografie, stránky, ktoré ich budú od vás kopírovať budú posilňovať dôveryhodnosť vašej stránky budovaním spätných odkazov.

 

6 | Snažte sa získať kvalitné spätné linky

Na webe je množstvo spoločností, ktoré zaručí stovky spätných linkov v krátkom čase. Problém však je, že nekvalitné linky môžu dokonca uškodiť. Spätné linky na stránku by mali byť vždy kontextovo relevantné (napr. zo stránky s podobným obsahom), ideálne s dobrou dôveryhodnosťou (Google pagerank, MOZ autorita stránky a domény). Špeciálna kategória sú spätné linky zo sociálnych sietí.

 

7 | Využívajte interné prelinkovania

Keď robíte prelinkovania v rámci stránky, vyhýbajte sa linkom ako nájdete tu, ale používajte relevantné kľúčové slovo na prelinkovanie. Veľmi dobré je napríklad použitie tagov, alebo značiek, ktorými označíte jednotlivé témy článkov a zároveň slúžia ako kľúčové slovo. Pravidelne sa snažte sledovať zlé prelinkovania, ktoré vypisujú 404 error a presmerujte ich na aktuálny obsah (301/302 redirect).

 

8 | Pomôžte vyhľadávačom stránku správne zaindexovať

Každú sekundu vznikajú nové domény a tisícky článkov a tak je dobré ak vyhľadávač vie vašu stránku čítať čo najlepšie. Slúži na tento účel najmä súbor sitemap.xml. Ak chcete sledovať ako vašu stránku vnímajú vyhľadávače je dobré zaregistrovať a overiť stránku napríklad v google/bing webmaster tools.

 

9 | Zvyšujte návštevnosť aj inými kanálmi

 

Ak sa budete spoliehať len na organickú návštevnosť z vyhľadávania a nebudete investovať do ostatných marketingových nástrojov, môže sa vám to kruto vypomstiť. Google často robí aktualizácie svojich algoritmov (panda, penguin..), ktoré majú najmä na stránky s prehnane optimalizovaným obsahom veľký dopad. Jedným z kľúčových faktorov pre zobrazovanie vo výsledkoch je aj návštevnosť webu, preto ak máte návštevnosť aj z iných zdrojov posilňujete tým aj samotný ranking vo vyhľadávaní.

10 | Motivujte návštevníkov na zdieľanie

Prepojenie na sociálne siete je jedným z najsilnejších nástrojov v dnešnej dobe. Spätné linky zo sociálnych sietí zvyšujú návštevnosť a počtom likov, zdieľaní, tweetov, atď vyhľadávačom napovedajú, ako je obsah zaujímavý.

 

11 | Pravidelne robte SEO analýzu

Konkurencia sa mení, vaša stránka sa mení. Snažte sa identifikovať najdôležitejšie kľúčové slová pre váš biznis a pravidelne monitorujte (cez webmaster tools) ako sa vyvíja vaša pozícia vo vyhľadávaní, miera preklikov a počet zobrazení. Sledujte, či na stránke nemáte zlé odkazy, chyby v kóde, alebo duplicitný / kopírovaný obsah.

 

Leave a reply

  • trance

  • techno

  • synth-pop

  • soundtrack

  • smooth-jazz

  • rock

  • rap

  • r-b

  • psychedelic

  • pop-rock

  • pop

  • new-age

  • musicians

  • metal

  • melodic-metal

  • lounge

  • jazz-funk

  • jazz

  • index.php

  • house

  • hip-hop

  • heavy-metal

  • hard-rock

  • get.php

  • electronic

  • dubstep

  • drumbass

  • downtempo

  • disco

  • country

  • clubdance

  • classical

  • chillout

  • chanson

  • breakbeat

  • blues

  • ambient

  • alternative-rock