ako písať blog

Prečo a ako písať blog

Blog vytvára priestor, kde môžete povedať čokoľvek o aktuálnych udalostiach, vašom živote a záľubách, vašich produktoch, službách, firme, či celom odvetví. Na blogu môžete predstavovať novinky, riešiť PR problémy, smerovať návštevnosť z marketingových kampaní, vytvárať branding svojej značke (firme alebo osobe). Blogovanie dodalo výrazu „sloboda slova“ nový rozmer, keďže dnes skutočne môže ktokoľvek písať o akéjkoľvek téme z pohodlia domova a mať čitateľov z celého sveta.

Prečo písať blog?

Ak používate osobný blog, nie je to len vyjadrenie vašich názorov. Blog tvorí vaše druhé CV-čko a odhaľuje postoje, záujmy, spôsob, akým myslíte, pracujete, riešite problémy. Mnohí blogeri sa snažia pomôcť alebo inšpirovať iných. Viacerí sa vypracovali na odborníkov v určitej oblasti, získali návštevnosť a vďaka tomu majú príjem z reklamy, alebo sa dokonca stali internetovými celebritami.

blogovanie

Firmám BLOG dodáva ľudskú tvár. Spoločnosti, ktoré používajú blogy správne, získavajú širšie publikum, dôveru a neskôr aj výrazne viac zákazníkov z internetu. Môžu značku predávať cez príbeh, informácie zo zákulisia a zaujímavosti, môžu na blogu nielen komunikovať smerom k zákazníkom, ale získavať ihneď spätnú väzbu.

5 tipov predtým, ako začnete tvoriť blog

  1. TÉMA- Najúspešnejší blogeri píšu o tom čo ich baví. Nájdite si tému, ktorá je pre vás výnimočná. Motivácia z vášne je vždy väčšia ako motivácia z honoráru.
  2. PUBLIKUM - Zamyslite sa, kto bude vaše príspevky čítať, koho daná téma zaujíma a akú pridanú hodnotu váš blog prinesie čitateľom.
  3. KONKURENCIA - Nezľaknite sa, ak narazíte na blog podobný tomu vášmu. Je takmer nemožné o niečom začať písať ako prvý. Na internete je mnoho blogerov, ktorí píšu blog na rovnakú alebo podobnú tému ako vy, napriek tomu je každý blog iný.
  4. ORIGINALITA - Snažte sa mať svoj štýl, nekopírovať obsah a ponúkať vlastnú perspektívu. Nikde inde neplatí viac pravidlo: "Radšej kvalita, než kvantita".
  5. ČAS - Vytvoriť blog nie je otázka veľkej investície či špeciálnych zručností. Je to často otázka niekoľkých hodín alebo dní, no spravovať blog a napĺňať ho obsahom vyžaduje veľa času, motiváciu a trpezlivosť.

Ako vytvoriť blog v piatich krokoch?

Ak viete napísať niečo vo Worde, dokážete aj blogovať. Existuje množstvo nástrojov (Blogspot, WordPress, Tumblr, Medium či Quora), kde nepotrebujete žiadne dizajnérske ani programátorské schopnosti. Jediné, čo pre blogovanie potrebujete, je nápad a zaujímavý obsah. Mnoho ľudí sa zbytočne trápi dizajnom stránky, loga, mesiacmi príprav, hľadaním programátorov, atď... Čím skôr sa do toho pustíte, tým skôr môžete mat pilotnú stránku/blog online, dokážete pracovať s publikom a zistíte, čo v skutočnosti funguje a čo nie.

1 | Vyberte názov, doménu a hosting

Ak sa rozhodnete písať na niektorej z platforiem ako sú blogspot.com, blog.sme.sk, blog.pravda.sk, quora.com, medium.com..., nepotrebujete riešiť vlastnú doménu ani hosting. Jednoducho sa zaregistrujete cez svoj email alebo sociálnu sieť a budete mať svoj blog na niektorej z týchto domén pod svojim menom.

Ak chcete vlastnú doménu napríklad  www.mojafirma.sk,  je  nutné si kúpiť doménu a webhosting. Medzi najpopulárnejších slovenských poskytovateľov patrí napríklad websupport. Domény stoja okolo 12€ / rok a ak máte blog bez tisícok fotografií, webhosting je otázkou zopár eur mesačne.

 

2 | Rozhodnite, ako bude váš blog vyzerať

Aj keď ide pri blogoch zväčša o obsah, nepodceňujte ani celkový dizajn vašej stránky. Ak si vyberiete napríklad blogger.com, môžete si upravovať tému pomocou jednoduchého editora spôsobom „drag&drop” rozloženie stránky

blogger rozloženie stránky

a vyberať z rôznych šablón, ktoré môžete nasledovne upraviť podľa svojich predstáv.

blogger šablóny

Osobne mám najlepšie skúsenosti s WordPressom, na ktorom si môžete vybrať z tisícok rôznych tém a modulov. CMS systém na úpravu obsahu je intuitívny a jednoduchý, je aj v slovenčine a na každú úpravu existujú tisícky návodov. Niektoré skvelé WordPress témy sú zadarmo, iné pokročilejšie alebo komplexnejšie sa dajú lacno kúpiť (zvyčajne okolo 20-50€) napríklad cez ThemeForest. Dajte si záležať najmä na tom, aby bola téma responzívna, t.j. aby sa správne zobrazoval obsah aj na mobiloch a tabletoch.

3 | Začnite tvoriť obsah

wordpress blog

To čo váš blog odlíši od ostatných, je obsah, ktorý budete uverejňovať. Správne zvolené a pútavé nadpisy sú základným predpokladom, ako zaujať čitateľa a podporiť šírenie článku medzi väčšie publikum pomocou zdieľania na sociálnych sieťach. K obsahu patria pekné ilustračné obrázky a vhodné formátovanie. Nezabúdajte, že dlhý text čitateľ väčšinou len preletí, pozrie si obrázky a nadpisy a zastaví sa len v prípade, ak ho nejaká časť naozaj zaujme. Preto je dôležité text rozdeľovať do prehľadných častí, odstavcov, obohatiť ho obrázkami, či videom. Okrem článkov je dobré na blog doplniť aj stránky, v ktorom sa návštevník blogu dozvie niečo o vás, nájde si na vás kontakt, prehľadnú históriu článkov... atď. Čím viac kvalitného obsahu budete mať na stránke, tým väčšia šanca, že zvýšite návštevnosť.

4| Nástroje a doplnkové funkcionality

analytika na blogu

Bez ohľadu na odvetvie a žáner je zopár nástrojov, ktoré by nemali chýbať na žiadnom blogu. Google analytics na sledovanie návštevnosti alebo nástroje na zdieľanie cez sociálne siete patria medzi úplne základy. Neskôr môžete pridávať ďalšie nástroje podľa potreby vašich návštevníkov -  hodnotiaci systém, ak je blog o recenziách a produktoch, nákupný košík a e-shop, ak chcete niečo predávať, atď.

5| Marketing a budovanie návštevnosti

blogovanie

Mnohí si myslia, že vytvoriť blog alebo akúkoľvek webstránku je tá zložitejšia časť. Žiaľ, nech vytvoríte akýkoľvek úžasný blog, bude stále len jeden zo stoviek miliónov ďalších. Aby ste si na blogu vybudovali návštevnosť, musíte okrem pravidelnej tvorby obsahu investovať množstvo času a úsilia aj do marketingu, optimalizácie pre vyhľadávače, sociálnych sietí a email marketingu.

Leave a reply

  • trance

  • techno

  • synth-pop

  • soundtrack

  • smooth-jazz

  • rock

  • rap

  • r-b

  • psychedelic

  • pop-rock

  • pop

  • new-age

  • musicians

  • metal

  • melodic-metal

  • lounge

  • jazz-funk

  • jazz

  • index.php

  • house

  • hip-hop

  • heavy-metal

  • hard-rock

  • get.php

  • electronic

  • dubstep

  • drumbass

  • downtempo

  • disco

  • country

  • clubdance

  • classical

  • chillout

  • chanson

  • breakbeat

  • blues

  • ambient

  • alternative-rock