reklama vo vyhladavani - google adwords

PPC Reklama vo vyhľadávaní

Čo je PPC marketing?

PPC označuje pay-per-click, čo v angličtine znamená platba za kliknutie. Týmto spôsobom neplatíte za zobrazenie reklamy, ale iba za to, keď niekto na vašu reklamu klikne. Je množstvo rôznych sietí a platforiem. Jedna z najpopulárnejších foriem PPC reklamy je inzerát v Google vyhľadávaní cez Google AdWords, ktorú si predstavíme v tomto článku, medzi ďalšie obľúbené patrí napríklad displej reklama v GDN, či reklama na facebooku.

Reklama vo vyhľadávaní

Ak zadáte do vyhľadávača nejaké kľúčové slovo alebo frázu (1), vyhľadávač sa snaží nájsť najvhodnejšie výsledky a zobraziť vám stránky, ktoré najlepšie zodpovedajú svojim obsahom - (2) organické výsledky vyhľadávania. Ak sa vaša stránka nezobrazuje v týchto výsledkoch, na prvej strane, je množstvo aktivít, ktoré môžete spraviť pre optimalizáciu vašej stránky pre vyhľadávače (SEO) a tým posunúť vaše stránky vyššie. Navyše máte možnosť na tieto kľúčové slová aj inzerovať a vtedy sa vaša reklama môže  zobraziť buď nad organickými výsledkami (3), alebo na väčšom rozlíšení obrazovky aj vedľa na pravej strane (4).

PPC marketing a kampane

 

Tieto reklamy sú označené ako sponzorované a môžete ich spravovať cez reklamný nástroj AdWords. Google sa snaží, aby aj reklamy boli relevantné pre vyhľadávané frázy a tak ovplyvňuje umiestnenie reklamy nie len ponúkaná cena za kliknutie (bid), ale kombináciou viacerých faktorov, ktoré ovplyvňujú skóre kvality danej reklamy (relevancia stránky k vyhľadávanej fráze, geografickej lokalite, očakávaná miera prekliku,...)

 

 

Aké sú výhody PPC reklamy vo vyhľadávaní?

Zákazník, ktorý vyhľadáva určitú frázu je cielený v pravý moment konkrétnou ponukou, ktorá je zvyčajne veľmi relevantná. Na rozdiel od agresívnych foriem bannerov, pop-upov, či offline formátov reklama vo vyhľadávaní neprerušuje/nerozptyluje pôvodné zákaznícke správanie.

Inzerent má možnosť veľmi rýchlo a flexibilne osloviť publikum, ktoré hľadá konkrétnu frázu, službu, alebo produkt.

  • efektívnejšie oslovovať zákazníkov v konkrétnej fáze rozhodovania vzhľadom na ich aktivity vo vyhľadávaní
  • možnosť nastaviť presný rozpočet a platiť len za prejavený záujem zákazníka
  • možnosť nastaviť pokročilé cielenie na región, typ zariadenia, či čas zobrazovania reklamy (napr. podľa otváracích hodín, či sezónnosti)
  • monitorovať a neskôr aj nastaviť cenu za konverziu (CPA) a tým veľmi presne merať návratnosť investície (ROI).

 

 

Ako spustiť vašu textovú PPC kampaň?

Detailný návod ako vytvoriť PPC kampaň nájdete v AdWords pomocníkovi, tu je zrýchlená verzia.

 

1) Registrujte sa do služby google AdWords a vytvorte si kampaň.

V sekcii kampaní si pridáte novú kampaň, môžete si vybrať aký typ reklám chcete a najmä či sa majú zobrazovať iba vo vyhľadávaní, sieti GDN (google display network). Osobne odporúčam kombináciu vyhľadávania s partnerskou sieťou GDN. Samostatné možnosti sú pre produkty v e-shopoch, reklama vo videách na youtube, či promo applikácie.

ako vytvoriť adwords kampaň

 

2) Vytvorte si reklamnú skupinu a navrhnite si text reklamy

vytvorenie reklamnej skupiny

 

3) Vyberte kľúčové slová vo vyhľadávaní, na ktoré sa má reklama zobrazovať

kľúčové slová adwords

 

4) Stanovte rozpočet

Po schválení reklamy (zvyčajne do 24 hodín) môžete sledovať ako fungujú jednotlivé kreatívy, kľúčové slová a skupiny. Môžete ovplyvňovať koľko ste ochotní platiť za klik, pri dostatočnom počte konverzií môžete dokonca nastaviť aj cenu za konverziu a adwords kampane optimalizuje za vás tak, aby maximalizoval počet konverzií.

 

 

 

4 tipy pre efektívne PPC kampane vo vyhľadávaní

1) Nastavte správne kľúčové slová

Ak nastavíte príliš všeobecné frázy, vaša reklama sa bude zbytočne zobrazovať aj neželanému publiku. Ak vymenujete všetky frázy, ktoré sa len čiastočne dotýkajú vašich produktov, zbytočne znížite relevantnosť vašich reklám a tým budete musieť platiť väčšiu cenu za klik, aby sa vaše reklamy zobrazovali.

Ak napríklad predávate zákusky v Bratislave, väčšia časť vyhľadávaní bude buď z príliš veľkej vzdialenosti, aby si zákazníci prišli do vašej cukrárne, alebo to budú vyhľadávania na inšpiráciu, či recept na konkrétny koláč. Preto by v tomto prípade bolo lepšie cieliť na "zákusky bratislava" ako na všeobecné frázy ako "čokoládové zákusky". Používajte správne voľnú, frázovú, či presnú zhodu, skvelý návod ponúka AdWords pomocník:

Typ zhody Špeciálny symbol Vzorové kľúčové slovo Reklamy sa môžu zobraziť pri vyhľadávaniach, ktoré Príklady vyhľadávaní
Voľná zhoda nie je dámske čiapky zahŕňajú chybne zapísané slová, synonymá, súvisiace vyhľadávania a ďalšie relevantné variácie. kúpiť ženské čiapky
Modifikátor voľnej zhody +kľúčové slovo +dámske +čiapky obsahujú modifikovaný výraz (alebo príbuzné variácie, ale nie synonymá) v ľubovoľnom poradí. čiapky dámske
Frázová zhoda "kľúčové slovo" "dámske čiapky" predstavujú frázy a ich príbuzné variácie. kúpiť dámske čiapky
Presná zhoda [kľúčové slovo] [dámske čiapky] predstavujú presné výrazy a ich príbuzné variácie. dámske čiapky
Vylučujúca zhoda -kľúčové slovo –dámske predstavujú vyhľadávania bez daného výrazu. bejzbalové čiapky

 

2) Vytvorte viac reklamných skupín

Pre lepšie skóre kvality, relevanciu a väčšiu flexibilitu s kreatívou je dobré rozdeliť kľúčové slová do viacerých reklamných skupín. Snažte sa vytvoriť viacero samostatných tematicky príbuzných reklamných skupín, napríklad skupinu "brand" so všetkými frázami s názvom vašej cukrárne. Potom to môžu byť všeobecnejšie názvy ako napríklad "torty" , "zákusky", "koláče" s rôznymi prívlastkami ako "čerstvé, kvalitné, domáce"...Vytvorte potom aj skupinu, v ktorej budú konkrétne produkty ako "veterník", "punčové rezy"...

Špecifické produkty a frázy z viacerých slov síce zvyčajne hľadá menej ľudí, avšak sú o to relevantnejšie ak zákazník presne vie čo chce. Navyše často tieto "long-tailové" frázy majú práve pre menší počet hľadaní aj menšiu konkurenciu. Nezabudnite na negatívne slová, ktoré chcete z vyhľadávania vylúčiť, ako napríklad "recept", "zadarmo", "košice", "žilina"atď.

 

3) Optimalizujte cieľovú stránku (landing page)

Ak v reklamnom texte hovoríte o konkrétnom produkte, nemôže návštevník po kliknutí prísť na všeobecnú domovskú stránku, alebo na stránku s kontaktom. Ak chcete zvýšiť úspešnosť kampane, je dôležité aby landing page bola vybraná pre presné kľúčové slová. Ideálne ak máte pre všetky kľúčové produkty vytvorenú optimalizovanú stránku, ktorá korešponduje s reklamným textom a ideálne má jasné CTA (call to action) pre dokončenie cieľa.

 

4) Testujte viacero kreatív cez AB testy

Ak chcete neustále zlepšovať a zefektívnovať vašu online komunikáciu, nebojte sa experimentovať a pravidelne testujte nové kľúčové slová aj kreatívy. Ak vytvoríte v tej istej reklamnej skupine viacero reklamných testov, viete rýchlo na menšej vzorke zmerať, čo lepšie funguje a nemínať rozpočet na menej efektívne reklamy.

 

Leave a reply

  • trance

  • techno

  • synth-pop

  • soundtrack

  • smooth-jazz

  • rock

  • rap

  • r-b

  • psychedelic

  • pop-rock

  • pop

  • new-age

  • musicians

  • metal

  • melodic-metal

  • lounge

  • jazz-funk

  • jazz

  • index.php

  • house

  • hip-hop

  • heavy-metal

  • hard-rock

  • get.php

  • electronic

  • dubstep

  • drumbass

  • downtempo

  • disco

  • country

  • clubdance

  • classical

  • chillout

  • chanson

  • breakbeat

  • blues

  • ambient

  • alternative-rock