Cieľová skupina zákazníkov a segmentácia

Čo je segmentácia zákazníkov? Prečo všetci rozprávajú o "cieľovej skupine"? Ako zistiť, kto je náš ideálny zákazník? Aby ste rozumeli týmto často používaným marketingovým pojmom a aby ste robili marketing efektívnejšie, vysvetlime si základy segmentácie. 
Určiť cieľovú skupinu sa dá aj bez sofistikovaných analytických nástrojov. Ak ponúkame nejaký produkt, alebo služby, mali by sme mať aspoň zdravým sedliackym rozumom základnú predstavu, kto je náš najpravdepodobnejší zákazník. Prečo? Čím lepšie poznáme potreby daného segmentu, tým väčšia šanca, že vieme ponúknuť správny produkt vhodným spôsobom za primeranú cenu. Tu je niekoľko spôsobov, ako môžete segmentovať (zaškatuľkovať) svojich zákazníkov.

segmentácia zákazníkov

1 | Poloha, či región

Ak neponúkate univerzálny tovar globálne cez internet, základná segmentácia je zvyčajne geografická. Ak máme reštauráciu v menšom meste, budeme sa primárne zameriavať na ľudí, ktorí žijú alebo pracujú v najbližšom okolí. Ak máme reštauráciu pri významnej turistickej atrakcii, mali by sme náš marketing prispôsobiť práve pre turistov.

 

2 | Socio-demografia

Základnú cieľovú skupinu zvyčajne určujeme na báze socio-demografických údajoch ako pohlavie, vek, vzdelanie, či príjem. Pre kúpu moderného a kvalitného dizajnového kočíka by to napríklad mohli byť najmä 25-35 ročné ženy príjmom vyšším ako 1000 Eur.

 

3 | Kontext a udalosti

Cielenie na základe udalosti je napríklad predaj oblekov pred maturitou, štátnicami, či svadbou. Predaj dresov a predmetov s štátnym symbolom tesne pred majstrovstvami sveta atď.

 

4 | Nový alebo verný zákazník

V marketingu musíte myslieť aj na to, či komunikáciou a aktivitami plánujete nových (akvizícia), alebo existujúcich zákazníkov. Aj keď sa môže zdať, že najťažšie je získať nového zákazníka, je veľmi dôležité správne identifikovať potreby aj pri existujúcich zákazníkoch. Aj preto je dobré rozlišovať cieľovú skupinu aj na základe správania a fázy životného cyklu zákazníka (prvú kúpa, aktivácia k používaniu, cross-sell a up-sell, retencia)

 

 

Leave a reply

  • trance

  • techno

  • synth-pop

  • soundtrack

  • smooth-jazz

  • rock

  • rap

  • r-b

  • psychedelic

  • pop-rock

  • pop

  • new-age

  • musicians

  • metal

  • melodic-metal

  • lounge

  • jazz-funk

  • jazz

  • index.php

  • house

  • hip-hop

  • heavy-metal

  • hard-rock

  • get.php

  • electronic

  • dubstep

  • drumbass

  • downtempo

  • disco

  • country

  • clubdance

  • classical

  • chillout

  • chanson

  • breakbeat

  • blues

  • ambient

  • alternative-rock